امروز : چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

 


شماره 261


» بیشتر

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت از آماده شدن زیرساخت‌های عرضه روزانه ۱۰۰ هزار بشکه نفت‌خام صادراتی در بورس تا پایان سال ۹۵ خبر داد، اجرای این طرح در انتظار تأیید سازمان بورس می‌باشد (ایران اکونومیست)

ه گزارش ایران اکونومیست؛ سید محسن قمصری درباره آخرین وضعیت طرح عرضه نفت خام در بورس، افزود: مقدمات و زیرساخت های عرضه نفت خام فراهم شده و فقط بخشی از مسایل مربوط به قیمت و چگونگی پرداخت باقی مانده است. 
مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت اضافه کرد: حتی مدل قیمتی برای نرخ نفت خام عرضه شده در بورس نیز تهیه شده و در اختیار سازمان بورس قرار دارد تا پس از تصویب توسط این سازمان اجرایی شد. 
قمصری تاکیرد کرد: البته باید سازمان بورس قیمتی را برای نفت خام صادراتی عرضه شده در بورس تعیین کند که مورد تایید وزارت نفت نیز باشد. 
وی درباره زمان آغاز عرضه نفت خام در بورس نیز گفت: امیدواریم تا پایان امسال و پس از رفع مسایل باقی مانده، عرضه نفت خام در بورس را آغاز کنیم. 
مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت با بیان این که نفت خام در بورس انرژی به خریداران عرضه خواهد شد، افزود: در گام نخست، عرضه نفت خام در بورس به صورت محدود خواهد بود و بر این اساس روزانه 100 هزار بشکه معامله می شود. 
طرح عرضه نفت خام در بورس در گذشته نیز اجرا شده اما به نتیجه نرسیده است؛ در هفدهم فروردین ماه 1393 شرکت ملی نفت ایران با عرضه 2 هزار و 920 بشکه نفت خام به قیمت هر بشکه سه میلیون و 60 هزار ریال در بورس انرژی، عرضه نفت خام در بورس را آغاز کرد. 
این طرح مدتی با فراز و نشیب ادامه یافت تا این که در نهایت به علت کاهش استقبال خریداران، به بن بست خورد و متوقف شد. 
در گذشته، نفت خام در بورس انرژی برای مصارف پالایشگاه های داخل کشور عرضه می شد اما در طرح های جدید، قرار است که نفت خام صادراتی در بورس عرضه شود که به صورت ریالی و دلاری خواهد بود. 
طبق این طرح، خریداران نفت خام صادراتی که از بورس تهیه کرده اند را در پایانه های صادراتی تحویل خواهد گرفت و بر این اساس نمی توانند آن را وارد کشور کنند. 
با توجه به تجربه های پیشین عرضه نفت خام در بورس، موفقیت این طرح از اکنون زیرسوال است زیرا در گذشته، نفت خام عرضه شده در بورس تقریبا بدون مشتری مانده و نتوانسته بود اهداف مورد نظر را تحقق ببخشد. 
برخی کارشناسان می گویند علت استقبال نکردن خریداران از نفت خام عرضه شده در بورس، قیمت بالای آن است. 
به گفته آنها، وزارت نفت حاضر نیست نفت خود را به قیمت های پایین تر از قیمت تعیین شده عرضه کند که این فرایند با کارکرد اصلی بورس مغایر بوده و مانع شفاف شدن قیمت ها می شود. 
به نظر آنها، در صورت اصرار وزارت نفت بر تعیین قیمت نفت خام عرضه شده در بورس به شیوه دستوری و خارج از سازوکار عرضه و تقاضای مرسوم در بورس، این طرح جدید را نیز باید از اکنون شکست خورده دانست. 
از سوی دیگر، کارشناسان صنعت نفت نیز می گویند، عرضه نفت خام در بورس باید کمکی به صادرات نفت کشور کند؛ زمانی که برای نفت خام صادراتی در بازارهای جهانی مشتری وجود دارد و می توان با قیمت روز به آنها نفت فروخت و برای کشور درآمدزایی کرد، چرا باید این نفت را با قیمت پایین تر به خریداران در بورس عرضه کرد تا آنها اقدام به فروش در بازارهای جهانی کنند.

کدخبر:521694- منبع:ایران اکونومیست- تاریخ:12-7-95